Ny utställning i Rum för arkeologi

Publicerad: 2 maj 2018

På museet pågår nu planeringen av en ny arkeologiutställning. Det är årets version av Rum för arkeologi som kommer få lite mer utrymme än tidigare år, och ha ett tydligare barnperspektiv.

Förutom att innehålla fynd från aktuella undersökningar i kommunen kommer barnens egna frågor få ta mer plats. Som arkeolog på museet besöker jag ibland skolklasser som vill veta mer om forntiden och hur det är att vara arkeolog. Det är elevernas egna frågor som nu ska utgöra basen i utställningen. Hur ser en arkeolog ut? Vad gör de? Varför gräver man? Och vad händer med det som hittas? För att kunna besvara den första frågan har vi vänt oss till våra kollegor på Stiftelsen Kulturmiljövård och vi fotade två av deras arkeologer i arbetskläder. Dessa bilder kommer användas i utställningen och alla barn kan själva prova på att klä sig likadant!

Utställningen öppnar på arkeologidagen den 26:e augusti men kanske känner du redan nu att du och din skolklass/barngrupp kommer vilja besöka utställningen och få en visning? I så fall kan du kontakta våra pedagoger genom detta formulär. Är du lärare och vill att jag besöker er skolklass? Vid besöket tar jag även med mig arkeologiska fynd som eleverna får titta närmare på. Kontakta mig via samma formulär eller på 011-152655.

/Theres

Arkeolog/antikvarie