Vi är Årets museum 2021

Publicerad: 27 apr 2021

– Vi är naturligtvis oerhört stolta och glada är bli utsedda till Årets museum 2021 och jag vill passa på att hylla samtliga medarbetare men också de som under årens lopp har bidragit till vår verksamhet, säger Maria Jönsson, museichef på Norrköpings stadsmuseum.

– Att juryn väljer att uppmärksamma Norrköpings stadsmuseums arbete är viktigt för oss som museum, men också för hela museibranschen. Museers oberoende är museers styrka, framför allt är det en grundläggande byggsten och förutsättning för att kunna bidra till samhällets demokratiska utveckling. Vi kommer även fortsättningsvis att arbeta med viktiga frågor som rör demokrati, yttrandefrihet och armlängds avstånd – det ligger i vårt uppdrag och är därmed vårt ansvar.

Juryns motivering:

”De stora samhällsfrågorna, stadens förflutna och publikens nutid bildar utgångspunkterna för Norrköpings stadsmuseum, som engagerar och inspirerar genom sitt sätt att låta museet vara en självständig röst i vår samtid. Därför tilldelas museet den prestigefyllda utmärkelsen Årets Museum 2021.”

Om utmärkelsen Årets museum:

Utmärkelsen Årets museum tilldelas ett museum i Sverige som visat förmåga att bedriva kreativ och nytänkande verksamhet, fått genomslag hos publiken och medfört ett mervärde för museisektorn. Det ska vara ett museum som, för publikens bästa, arbetar innovativt med samlingar, pedagogik, utställningar, samtidsdokumentation, internationellt arbete eller kommunikation. Vem som helst kan föreslå sitt favoritmuseum till utmärkelsen av Sveriges alla ca 1700 museer. Bland de föreslagna kandidaterna nominerar juryn tre finalister av vilka en tilldelas utmärkelsen. Priset delades ut av kulturminister Amanda Lind under det digitala museimötet den 27 april. Sveriges Museer och Svenska ICOM (International Council of Museums) står bakom priset.