Nu öppnar Norrköpings stadsmuseum!

Publicerad: 25 maj 2021

1 juni öppnar Norrköpings stadsmuseum sin verksamhet på ett tryggt och säkert sätt för både besökare och personal. Sommaren bjuder på dagliga stadsvandringar, den nya basutställningen Den utvalda staden, hällristningar, en uppdaterad Forntidsutställning och en ny del i utställningen Medlöperi och Motstånd.

– Att återigen få ta emot besökare är fantastiskt roligt. Ett museum utan besökare är lite som ett dukat bord utan gäster. Vi är väl förberedda utifrån smittspridningsaspekten, men väljer ändå att öppna succesivt, säger Maria Jönsson, museichef på Norrköpings stadsmuseum.

Den 1 juni öppnar Norrköpings stadsmuseum på nytt. Öppnandet sker stegvis och inledningsvis öppnas våning 1 och 2, där finns utställningen Medlöperi och Motstånd – om nazismen i Norrköping då och nu och textilsalarna. Stadsmuseet kommer inledningsvis ta emot 40 besökare åt gången.

Från och med den 1 juni erbjuds också dagliga vandringar och visningar. Samtliga dagar då museet har öppet erbjuds något av de 16 olika teman i utbudet, bland annat visning av Medlöperi och Motstånd – om nazismen i Norrköping då och nu, Johannavandring, Industrilandskapet, I Moa Martinssons fotspår och Invandrarstaden Norrköping. Biljetter bokas på museets webbplats.

Den 19 juni invigs Den utvalda staden, en utställning om Norrköping på 16- och 1700-talet som ger en inblick i en spännande period av Norrköpings historia med stormaktstid, pest och rysshärjningar och kunglig glans.

– När juli väl är här hoppas vi att hela museet är igång och vi får visa upp Stadsmuseet 2.0. Då är tre nya och uppdaterade utställningar invigda och nya pedagogiska ytor för barn är tillgängliga, säger Maria Jönsson.

– Det har sannerligen inte varit ett vanligt år för Norrköpings stadsmuseum, mitt i pandemin firar museet 40 år och blir dessutom utnämnda till Årets museum i Sverige. Den finaste av utnämningar fick stadsmuseet medan vi hade stängt. Nu är vi glada över att få välkomna besökarna igen.

Från 1 juni till 31 augusti har Norrköpings stadsmuseum öppet:
Tisdag- onsdag – fredag klockan 12.00-16.00
Torsdag klockan 12.00-20.00
Lördag och söndag klockan 12.00 och 16.00.