Internationellt arbete
Norrköpings stadsmuseums europeiska arbete

Norrköpings stadsmuseum har sedan början av 2000-talet deltagit i omkring femton EU-projekt, främst inom vuxenpedagogik men också med kulturmiljöinriktning. Projekten har givit ett lokalt museum möjligheten att bygga upp ett europeiskt nätverk.
Främst har projekten påverkat innehållet i det pedagogiska arbetet, utställningsarbetet och programverksamheten, men även i viss mån synen på museets samlingar och hur digitala medier kan användas inom lärandet. Projekten har också gett medarbetarna möjlighet att verka i nya sammanhang, breddat förståelsen för Norrköpings roll i Europa och på ett mer personligt plan stärkt yrkesidentitet och vidgat horisonten. Museet verksamhet har blivit än mer omväxlande och spännande för besökarna genom möjligheten att utbyta erfarenhet, arbetsmetoder och idéer på en europeisk nivå.
Just nu deltar Stadsmuseet i två EU-projekt som partner, båda inom ERASMUS+. Det innebär projekt som verkar inom fältet för informellt, vuxet lärande. Projekten uppfyller därför främst ett av Stadsmuseets delmål, innovativ pedagogik, men eftersom båda projekten jobbar med olika teman stödjer de också museets första mål, samhällsutveckling, där demokrati, kunskap, kulturupplevelser och fri åsiktsbildning ingår.
Pågående ERASMUS+ projekt:

Sedan våren 2020 har Stadsmuseet en drama-pedagogisk avdelning och i projektet kommer museet att utveckla möjligheterna för dramapedagogik att bli en integrerad del av lärandet om historien.




Projektet utgår från aktuella diskussioner om historiebruk. Med utgångspunkt i självbiografiskt intervjumaterial utforskar deltagarna hur gränsöverskridande historieberättande kan vara ett alternativ till den traditionella, nationella historieberättelsen, den som var anledningen till att många historiska museer etablerades runt om i Europa under 18- och 1900-talen.

I projektet kommer Stadsmuseet fokusera på museet som en mötesplats mellan generationer. En plats som blir ett naturligt komplement, inte bara för ungas lärande, utan också inom vuxenundervisningen.
Projektet vill öka medvetenheten om vikten av ett hållbart samhälle inom ramen för europeiskt vuxenlärande.
