Kulturnatten på stadsmuseet 23-25 September

Publicerad: 17 sep 2022

Snart närmar sig kulturnatten! En stor folkfest med evenemang över hela Norrköping. Självklart har vi ett välfyllt program att ta del av för både stora och små, allt är kostnadsfritt utöver stadsvandringarna.

Här kommer ett urval av programpunkter under helgen:

Fredag – Vernissage – Måleri av Alisa Volgachova. Alisa har kommit till Sverige från Ukraina, och har upplevt mycket trotts sin unga ålder, och har målat yttre och inre bilder om Ukraina, Kriget och Sverige.

Lördag – Dansföreställning – Det humanitära. En scenkonst-upplevelse som tar avstamp i Bollhusmötet 1939 – en historisk händelse då svenska studenter formulerade en skrivelse till regeringen, då man inte ville att Sverige skulle ta emot högutbildade, judiska flyktingar – av rädsla över att bli av med framtida arbetstillfällen… Begränsat antal platser.

Mysteriet med Tant Hildas försvunna guldbrosch – Ett detektivuppdrag för barn ca 7-11 år.

Signering av Kulturnattsaffischen – Krister Kern som skapat årets affisch till kulturnatten signerar i färgerisalen.

Söndag – Visning av textilmaskinerna. Hos oss på stadsmuseet kan du tillsammans med vår textiltekniker uppleva vävmaskinerna och lära dig mer om hur livet var på fabrikerna när Norrköping var en av landets ledande textilstäder.

För mer info kring samtliga programpunkter, tider och datum, kika in på museets kalendarium.