Invigning av Mästarstaden

Publicerad: 29 maj 2023

Invigning av vår nya idrottsutställning Mästarstaden

Datum: Lördagen den 3 juni

Tid: 13:00

Plats: Norrköpings stadsmuseum

Utställningen invigs av Håkan Wetell från Sällskapet Idrottens Bröder och museichef Maria Jönsson. På plats finns flera välkända idrottare med Norrköpingsanknytning.

Norrköping blev utsedd till Årets idrottsstad 2022. Utställningen Mästarstaden visar nedslag i Norrköpings idrottshistoria under mer än 100 år. Här möter vi stadens stora idrottsstjärnor och idrottsevenemang från tidigt 1900-tal fram till idag, från Majken Åberg till Ebba Årsjö. Bland föremålen märks Stadiums OS-kollektioner, skytten Jonas Jacobssons alla OS-medaljer, bordtenniskungen Tage Flisbergs racket och Malin Baryard Johnssons guldjacka.

I samband med utställningen förvandlas museets lounge till café Pingpong, ett café som på 1930-talet låg nere vid Gamla torget. Här kommer det finnas plats för både idrottsminnen och fikastunder.

Utställningen är producerad av Norrköping stadsmuseum tillsammans med Sällskapet Idrottens Bröder och med bidrag från Norrköpings Idrottsförbund. Mästarstaden visas fram till den 14 januari 2024.

Under invigningen är museet och utställningen öppet mellan kl. 11 och 16.

Välkommen!