Byggkaos – Snart en ny utställning här på Stadsmuseet

Publicerad: 13 okt 2022

Ni besökare har kanske funderat på vad det är som händer just nu på museet – det första man möts av vid ingång är en varningsskylt och galler som avgränsar större delar av första planet intill receptionen. Det hamras och borras och snickras. Den stämningsfyllda musiken i utställningen Medlöperi och Motstånd har bytts ut till en ekande tystnad med bankande till och från, och de röda allvarsamma väggarna får nya lekfulla kulörer i gult, rosa och tjugo färger till – det är Wanja Djanaieff och hennes tjugotvå älsklingsfärger som blir kommande utställning här på Norrköpings stadsmuseum. Den 5 November invigs utställningen med vernissage, där Wanja kommer närvara. Håll ögonen öppna på vad som komma skall kring denna dag. Vi uppdaterar kontinuerligt våra medier och kanaler.

Wanja Djanaieff och hennes tjugotvå älsklingsfärger

Wanja Djanaieff är en av Sveriges mest inflytelserika textilformgivare. Under en färgrik karriär som sträcker sig över nästan 60 år har hon varit verksam som kläddesigner, textilkonstnär, professor, scenograf och mycket mer. Hon har varit designchef för NK Designgrupp, Strömma och Almedahls, och var en av grundarna av Svenska Designbyrån.

Utöver sin designgärning har Wanja Djanaieff engagerat sig för en hållbar utveckling inom textilindustrin och forskat kring användningen av lin och hantverkstekniker. Det är ett engagemang som har bidragit till förnyelsen av Hemslöjden, inspirerat till kollektivt skapande och lett till en ökad kunskap om kulturarvets betydelse för samtida formgivning.

I utställningen visas skisser, kläder och de ikoniska mönster som har kommit att bli stilbildande för en hel era. Wanja Djanaieffs arbete blev först känt för en bred publik när hon designade kläder åt den svenska OS-truppen i München 1972. Den kostym Kung Carl XVI Gustaf bar under evenemanget finns med i utställningen.

Utställningen ger en inblick i det svenska modets utveckling under 1960- och 70-talet och är samtidigt en personlig berättelse om ett ovanligt mångsidigt konstnärsliv.

Utställningen är producerad av Marabouparken konsthall.