Norrköpings stadsmuseum deltar i nytt EU-projekt!

Publicerad: 20 jun 2018

Norrköpings stadsmuseum deltar i EU-projektet SPADE, ett Erasmus+ projekt som tittar på hur digitala medier kan användas inom vuxenutbildningen i Europa. Förutom Sverige kommer deltagarna från Österrike, Tyskland, Portugal, Polen, Tjeckien och Bulgarien. Projektet erbjuder fyra olika workshops under projekttiden som är 2 ½ år, från oktober 2017 till mars 2020. Sommaren 2019 kommer deltagarna till Norrköping. Under fyra workshops kommer 20 deltagare från deltagarländerna att med hjälp av olika digitala verktyg utforska omgivningen.

”Digital discoveries in Lisboa” kallades den första workshopen som gick av stapeln tre dagar i slutet maj 2018 i Lissabon. Deltagarna delades in i grupper och tillsammans med en Lissabonbo skickades de ut i staden och för att försöka spegla olika platser och berättelser, men också sociala och kulturella fenomen, digitalt. Olika teman var bestämda i förväg, efter gruppernas preferenser, och den infödda guiden kunde under våren förbereda och i god tid ta kontakt med människor som till exempel skulle intervjuas, filmas eller fotas.

Som avslutning sammaställde de olika grupperna materialet och visade för varandra. De olika presentationerna kommer så småningom att läggas ut på projektets hemsida.

/Anette Kindahl, intendent Norrköpings stadsmuseum