Museipedagog på stadsmuseet!

Publicerad: 9 maj 2018

Hej!

Jag heter Ellika Kyndel och arbetar som museipedagog på Norrköpings stadsmuseum. Det är ett fantastiskt uppdrag och snarare en mission än något annat för mig. Varje morgon (så gott som) tänker jag att kanske idag, når jag ett barn, en ungdom eller en vuxen, att hitta den där magiska känslan, den där aha – känslan av historiens vingslag, som jag själv upplevde som barn då jag besökte Stockholms museer.

Framförallt var Livrustkammaren en vardagsflykt för mig i tidiga tonåren. Då fanns egentligen inga barnspår, ingen maskot eller texter skrivna för barn, utan bara miljön: valven från det gamla slottet Tre kronor och de historiskt laddade föremålen som själva talade till mig i glasmontrar. Det behövdes liksom inget mer.

Idag är pedagogikens roll så mycket större på museerna i vår del av världen och pedagogens roll också så mycket mer komplex men också roligare. Alltifrån visningar, utställningsarbete men också projekt där man har möjlighet att få arbeta med exempelvis kvinnor ifrån hela världen.

Varje onsdag träffas vi kvinnor för att skapa tillsammans, fika och prata i ABFs lokal på Kungsgatan. Där utbyter vi erfarenheter, vi lär oss nytt oavsett var i världen vi kommer ifrån, i projektet Världens mammor som Stadsmuseet driver tillsammans med ABF och konstnären Sira Jokkinen Lisse.

Att få vara ett par timmar tillsammans med kvinnor ger mig en sådan kraft, inspiration och hopp om framtiden!

Ellika
Museipedagog