Museichefen bloggar

Publicerad: 29 nov 2018

När jag som chef för Norrköpings stadsmuseum blickar ut från mitt kontor på andra våningen i Sköldska huset, ser jag Motala ström, Grå Huset, stora lusthuset och vår spännande bakgård med ljusbågen som monteras upp under vintertid. Ett inslag i Norrköping Light Festival. På andra sidan Motala ström ser jag Katscha, eller rättare sagt ser jag rätt in i Katschas lägenheter som lite fräckt och utmanande sträcker sig ut en bit över vattnet. En annan känd byggnad som jag ser från mitt fönster men som är betydligt äldre än Katscha är Arbetets museum. Det är en utsikt jag har från mitt kontor som de flesta som besöker mig blir avundsjuka på. Arbetets museum brukar benämnas som en av Sveriges vackraste byggnader. Får jag själv bestämma så är det bara Kiruna kyrka som kan konkurrera om förstaplatsen. Kiruna kyrka ska man dock flytta i och med stadsflytten i Kiruna men Arbetets museum flyttar ingen på.

Norrköpings stadsmuseum ligger mitt i det unika industrilandskapet i gamla fabriks- och hantverkshus. På stadsmuseet har vi under de senaste åren byggt om några av våra basutställningar. Vi har därmed också övergått från att inte bara vara ett museum för stadens hantverkare. Idag är vi främst ett stadshistoriskt museum. Detta kommer vi att manifestera i vår nästa stora basutställning; ”Den utvalda staden” som berättar om 1600 och 1700-talets Norrköping, vilken vi kommer att öppna under 2019. Vi har också byggt en ny reception och byggt om vår museibutik. Stadsmuseets museibutik har med åren blivit välkänd och uppskattad, inte minst under jultid. I Färgerisalen och Rum för fotografi har vi alltid sevärda och aktuella tillfälliga utställningar.

Stadsmuseet förvaltar och ansvarar också över kommunens historiska kulturarv. I vårt nya föremålsmagasin på Bråvallaområdet finns drygt 50 000 föremål och 450 000 foton samt filmer, arkivmaterial och ljudupptagningar. Det är samlingarna som utgör vår kärnverksamhet och som gör oss till ett museum med stort M. Vi vårdar, visar och digitaliserar samlingarna för att göra dem publika och sökbara på internet.

Norrköping är känd för sina hällristningar. Här finns över 10 000 hällristningar. Stadsmuseet bedriver verksamhet sommartid med visningar på främst Himmelstalund som är ett välkänt och välbesökt utflyktsmål. Vi har också ansvaret för att tillgängliggöra hällristningarna genom att iordningställa spänger och skyltar tillsammans med länsstyrelsen och region Östergötland. Vi målar i hällristningarna för att de ska bli lättare att se. I Brunnshotellet mitt emot Brunnssalongen kommer vi att kunna ta emot besökare och visa en utställning om hällristningarna och bronsålderslandskapet från och med 2019.

Stadsmuseet har ett nära samarbete med Stiftelsen kulturmiljövård som hyr lokaler i Grå Huset. Därmed har vi möjlighet att inte bara genom hällristningsverksamheten förmedla Norrköpings förhistoria. Stiftelsen kulturmiljövård bedriver arkeologisk uppdragsverksamhet och kommer under de närmaste åren att vara en av de arkeologiska företag som undersöker Ostlänken arkeologiskt innan järnvägsspåren kan byggas.

Välkommen till Norrköpings stadsmuseum