EU-projektet SPADE fortsätter

Publicerad: 18 dec 2018

Möte i Sofia

I oktober i år var Anette Kindahl, intendent på museet, i Sofia på möte i Stadsmuseets pågående EU-projekt SPADE, ett Erasmus+ projekt som tittar på hur digitala medier kan användas inom vuxenutbildningen. Förutom Sverige kommer deltagarna från Österrike, Tyskland, Portugal, Polen, Tjeckien och Bulgarien.

I projektet varvas arbetsmöten med workshops. Till Sofia reste Anette ensam, eftersom det var ett rent arbetsmöte, då bland annat agendan för nästa work shops bestämdes. Den ska hållas i Stuttgart i februari och fokusera på hur digitala medier kan användas när ”klassrummet” flyttas ut i samhället, utanför den fysiska byggnaden. Annat som avhandlades på mötet var den s k interimrapporten, ett viktigt dokument som följer upp att projektet jobbar enligt den godkända planen.

Lite tid till att se Sofia fanns också. De bulgariska värdarna ordnade en stadsvandring genom de centrala delarna av staden och sista dagen hade Anette också tid att besöka några museer; det arkeologiska museet och det nyöppnade stadshistoriska museet. Det senare har öppnats i en vacker byggnad som en gång var Sofias badhus.

I september i år kommer SPADE och besöker Norrköping.