De populära stadsvandringarna har startat

Publicerad: 5 maj 2022

1 maj drog Norrköpings stadsmuseum igång sommarens stadsvandringar. Från maj till och med september kommer det vara stadsvandring torsdagar, lördag och söndag. Nytt för i år är en stadsvandring om hamnens historia och framtid.

– Våra stadsvandringar har blivit en uppskattad del av sommaren i Norrköping, både för våra Norrköpingsbor och våra besökare. Sommarens stadsvandringar är som vanligt fyllda med spännande historia om både människorna som bott och arbetat här samt platsen Norrköping, säger Maria Jönsson, chef på Norrköpings stadsmuseum.

I år erbjuds stadsvandringar tre dagar i veckan, torsdagar klockan 18.00 samt lördag och söndag klockan 14.00. Alla vandringar tar cirka 1 timma och startar vid stadsmuseets entré, förutom årets nya vandring om hamnen som startar vid ankaret bredvid restaurang Tullhuset Seaclub vid Hamnbron samt hällristningsvisningen 16  juni som startar vid Himmelstalundsbadet.

Två av de populära stadsvandringarna är Vandra i Industrilandskapet, om hur ett nedslitet industriområde förvandlades till en unik sevärdhet mitt i centrala Norrköping, och Johannavandringen, en dramatiserad stadsvandring om en av textilarbetarna som arbetade i Industrilandskapet för drygt hundra år sedan.

– Den nya stadsvandringen om hamnen, har sin utgångspunkt i att Norrköping alltid har varit en viktig hamnstad. Härifrån skeppades vapen och råvaror ut från Holmens bruk och Finspångs bruk på 1600-talet. Nu omvandlas området till en helt ny stadsdel i Norrköping. 2023 flyttar de första hyresgästerna in och längs kajerna skapas gångstråk och en gammal skeppsdocka har blivit en kanal, säger Anette Kindahl, intendent på Stadsmuseet.

Biljetter bokas via www.salver.se.

För hela programmet, vänligen besök kalendariet på Norrköpings stadsmuseums hemsida: Kalendarium | Norrköpings stadsmuseum (norrkopingsstadsmuseum.se)