Att vara arkeolog på stadsmuseet

Publicerad: 23 jan 2019

Att vara arkeolog på Norrköpings stadsmuseum kan ibland vara ett ensamt arbete. Stadsmuseet har sedan många år tillbaka ingen egen undersökningsverksamhet och därmed inget behov av fältarkeologer.

Jag har flera kollegor som är utbildade arkeologer men de har idag andra arbetsuppgifter på museet. Då återstår jag, och jag får ofta frågor om vad man gör som arkeolog på stadsmuseet idag. Mina arbetsuppgifter handlar först och främst om att vårda kommunens unika hällristningar och utveckla besöksmål kring dessa. Det går att besöka hällristningarna under hela året, bara det är snöfritt.

Att vårda ristningar är däremot ett arbete som utförs under årets varmare månader. Det gör att mina arbetsuppgifter varierar under året och kan vara starkt beroende av vädret. Den stora charmen med mitt arbete är just det, att arbetsuppgifterna är så varierande och att jag får möjlighet att vara ute mycket under sommarmånaderna!

Men ibland kan vädret ställa till stora problem, sommaren 2018 var ett sådant år. Först hade vi en lång, kall vinter som inte riktigt ville släppa greppet om oss och som gjorde att min utesäsong blev kraftigt försenad. Sedan kom den otroligt varma sommaren som gjorde vårdarbete omöjligt under långa perioder. Då var det mycket frustrerande att inte kunna göra det som planerats.

Vad gör jag då under vinterhalvåret? Det finns mycket att göra på ett museum som vårt! Främst planerar jag inför sommaren men det ska också sökas tillstånd för vårdinsatser och skrivas rapport på det tidigare utförda arbetet. Jag försöker hålla mig uppdaterad kring aktuella grävningar i staden och få fynd därifrån att visa på museet. En arbetsuppgift som jag tycker extra mycket om är att besöka elever i tredje klass under deras forntidsundervisning.

Alla skolor i Norrköpings kommun har möjlighet att få besök av mig helt utan kostnad. Jag har då med mig fynd som eleverna får känna på. För många är det en stor upplevelse att få hålla i en stenyxa som är 5000 år gammal! Deras frågor är ärliga, varierande och inte alltid så lätta att svara på. Hur gjorde man om man inte ville ha fler barn på stenåldern? Hur lång tid tar det innan man hittar något när man gräver? Och åt man efterrätt på vikingatiden?

Som arkeolog på museet kan jag inte ge några tillstånd för arkeologiska undersökningar, det sköts helt och hållet av Länsstyrelsen. Däremot kan du alltid kontakta mig om du funderar över någon fornlämning, vill veta om det finns någon känd lämning på din mark eller har hittat något spännande som kanske kan vara riktigt gammalt!